Grönvit passion! Initiativ från klacken ska förena och locka publik: “Vi är Färjestad ska vara mer än en slogan!”
Det började med ett spontant samtal på parkeringen efter den jobbiga förlusten mot Växjö. En förlust som inte bara var jobbig sett till det sportsliga, bör kanske tilläggas. Nej, fokus i det här samtalet var de rekordlåga publiksiffrorna. Tankarna på att göra något åt det fanns redan hos Niklas Lindqvist, Magnus Karlsson och deras kollegor på ståplats. Men i den där diskussionen som Niklas hade med representanter för Färjestad efter bottenrekordet föddes någonting som har förutsättningarna att bli stort.
”Bakgrunden är att jag tycker att det är fruktansvärt tråkigt att det är så dåligt med publik, och jag kände att vi måste göra någonting!” berättar Niklas, omtyckt före detta hejaklacksledare och välkänd profil på ståplats Löfbergs Arena. ”Och då är det viktigt att vi alla gör någonting tillsammans, för att vända detta. Vi vill att Färjestad drar nytta av publiken som är här! De som är här, är här av en anledning!”
När jag träffar Niklas och yngre kollegan Magnus i första periodpausen under matchen mot Brynäs 8/10, syns problemet tydligt på läktarna omkring oss. Med cirka 4500 på läktarna är det, för tredje matchen i rad, glest i raderna. En del skulle kanske gå så långt som att säga att det bara är de närmast sörjande som är på plats. Fansen som alltid är där. Jag föredrar att säga de lojala fansen. Oavsett vilket är vi alldeles för få; Färjestad, liksom hela SHL, är skakat av att publiken sviker svensk hockey. Eftersom det på sikt är ett hot mot både föreningarna och sporten i sig har diskussionerna börjat gå heta när det gäller vad som kan och bör göras för att vända den negativa trenden.
Publiktappat har givetvis inte heller gått kortsidan förbi, och tankar kring hur ståplats ska och bör gå tillväga för att vända på den här tråkiga utvecklingen har diskuterats i grupperna ett tag innan den landade i ett ganska unikt förslag:
”Jag presenterade förslaget för allihop på storsamlingen på 91:an inför premiären mot Örebro”, berättar Niklas. Samling på stamhaket 91:an är en tradition bland ståplatsfolket, med gemensam marsch till arenan efteråt. ”Eftersom alla var där passade vi på att berätta hur vi ville lägga upp det, så att alla hade chansen att vara med och diskutera.”
Han fortsätter: ”Förslaget gick igenom, och innebär att vi har bestämt oss för att lägga ner de olika fraktionerna. Vi lägger ned CFC (Carlstad Finest Crew, min anm), Supras och Övre Stå, för att istället gå ihop för läktarens bästa.”
Något nytt namn på den nybildade storgruppen är ännu inte klart, och grabbarna betonar att projektet ännu är i sin linda. Och helt friktionsfritt har det förstås inte varit, det har tagit en stund eftersom varje grupp har sin historia, sin agenda och sina åsikter.
Niklas, som själv tillhör den äldsta grupperingen, CFC, erkänner utan omsvep att det inte varit helt enkelt att lämna det gamla bakom sig: ”Det har inte varit något bråk eller så, men det är förstås lite arbete med att komma överens. Grupperna har ju funnits i några år och har alla en historia som man inte vill släppa hur som helst. Men nu känner vi att vi kommit så långt att vi är redo att börja på ny kula!”
”Man fick ju väga fördelarna mot nackdelarna”, säger Magnus, som tillhör Övre Stå-gänget. ”Och det visade sig ju då att fördelarna övervägde!”
Vilka är då fördelarna?
”Framför allt att vi får ett spår istället för tre!” konstaterar Magnus.
”Ja, fyra spår till och med, med Wolfpack inräknat!”, skjuter Niklas in.
Wolfpack är den officiella supporterföreningen, som alltså inte är helt synonym med ståplats. Som officiell förening med många registrerade medlemmar har de även medlemmar som inte är engagerade på ståplats och de har också som förening lite längre till beslut än de andra. Wolfpack fyller sin viktiga funktion, betonar grabbarna, genom att till exempel arrangera bortaresor. Men deras förutsättningar gör dock att de idag existerar i stort sett parallellt med de olika klackfraktionerna.
Tanken med att få en, enad, röst på ståplats är att skapa bättre tryck. Och bra tryck i arenan skapar inte bara en trevligare, mer motiverande arbetsmiljö för våra hjältar nere på isen. Det är också bra för publikens upplevelse!
”Folk drar folk, det är ju så det fungerar överallt! Jag kan dra med mig folk hit, vänner, släkt… men sedan tror jag att de som är här måste bjuda till lite också. Självklart är det produkten hockey som man vill se, men vi som är där på läktaren måste göra ett bra jobb vi också.”
Som representanter för ståplats är killarna väl medvetna om den viktiga roll kortsidan spelar i detta:
”På klacksektionen ska det vara fest jämt. Matchen på isen ska inte avspeglas på läktaren, oavsett hur det går nere på isen ska det vara karnevalsstämning däruppe! Det är det som vi vill få fram. Det som vi tror är viktigt!
”Ja, det är ett av våra problem som vi måste ta itu med”, konstaterar Magnus självkritiskt. ”Att vi måste skapa bättre drag!”
En enad ståplats är förstås en starkare ståplats. I nästa steg är nu alltså tanken att få med sig Färjestad på tåget:
”Förhoppningen är att vi kommer vara en stark grupp nu. Vi brinner ju för det här, vi har åsikter som vi vill förmedla”, säger Niklas. ”Det vi hoppas nu är att få till en dialog med Färjestad. Vi kommer ligga på för att få folk till hallen, för att förändra saker och ting… Göra allting till det bättre, helt enkelt! Man får ju aldrig vara nöjd med någonting! Och DEFINITIVT inte idag!” Han slår ut med armen mot den halvtomma hallen.
”Nej, och vi tänker inte vara nöjda förrän vi fått till en jävla fest härute och det är fullsatt varenda match!” säger Magnus bestämt.
”… inte ens då får man vara nöjd!”, protesterar Niklas. ”Det finns alltid saker att förbättra, man får aldrig slå sig till ro!”
Ja, ambitionsnivån är hög, och det råder ingen tvekan om att killarna och deras kollegor brinner för uppgiften. En av förebilderna är Leksands hårt prövade men oerhört lojala supportrar.
”Leksand är väldigt bra på den här biten. Det där därför de har de passionerade fans som de har, för de har verkligen tagit fasta på publiken och hur den fungerar. De har den där lidelsen, och vi måste få fram den här också!”
Men hur ska då detta, rent konkret uppnås? Visionerna är många, nu gäller det alltså att, tillsammans med Färjestad, att sätta sig ned och diskutera hur publiken i Karlstad vill ha det för att trivas och komma till arenan. En del av detta är alltså att ha bra drag på ståplats:
”En viktig uppgift för oss är, som sagt, att ha karnevalsstämning här! Eller, karneval är kanske fel ord? Snarare ett jävla röj! Hela tiden! Det tror vi kommer att dra mer folk till ståplats, och så kommer den sektionen att öka. Sedan, om det är en ordentlig fest på ståplats, kommer det att dra folk till sittplats också. Så var det ju förr, och det är det som man har tappat litegrann.”
Bra fart på ståplats tenderar ju också att dra med sig sittplatspubliken…
”Exakt! Det ser man ju när det är mycket folk i arenan, det blir en bättre stämning!”
Jag minns för några år sedan när vågen gick, varv efter varv, i arenan. Det är ändå ett tydligt tecken på att man lyckats fått med sittplatspubliken på noterna!
”Absolut. Och tittar man på dem som går hit nu, så är det ju de som alltid brukar vara här. De så kallade marginalbesökarna, engångsbesökarna och de som kanske är här max 2-3 gånger per år, det är de som ska vilja komma tillbaka oftare. Kanske till och med köpa säsongskort!”
Och det är klart att om man blir blåst av stolen av upplevelsen är chansen större att man kommer tillbaka…
”Så är det ju, och det är precis det vi vill uppnå!”
Men deras visioner stannar inte vid att “bara” skapa en bättre matchupplevelse, och det är här det nya, spirande samarbetet med Färjestad blir så viktigt. Niklas och Magnus anser att det finns mycket mer att göra på det planet. Viktigast av allt för att lyckas fylla arenan är, enligt dem, att föreningen sätter fansen och deras upplevelse i första rummet:
”Mer medlemstänk! Föreningstanken måste bli tydligare. Folket som kommer hit måste förstå att de är viktiga för Färjestad och varför Färjestad vill ha dem här. ’Vi är Färjestad!’ Det är en sak att ha det som slogan, det är en annan sak att verkligen visa det också!”
Hur ska man göra det då?
”Ragga medlemmar på ett helt annat sätt så att man skapar intresse! Uppenbarligen fungerar inte det här som man provar med biljettpriserna – alltså det här med att ´gå två till priset av en, eller att droppa priserna till vissa matcher. Man måste nå ut till folket och till företagen!”
”En konkret idé är att gå ut till skolorna. Jag skulle gärna åka ut till skolorna och berätta min egen Färjestadhistoria, hur jag upplever att vara på match och vara en del av laget. Efter att jag berättat om mig, och om Färjestad skulle vi prata om hur de själva upplever hockey och Färjestad. Det är lätt att tänka att de bara är barn och ungdomar, men det är ju de som är framtiden och som ska säga till sina föräldrar att ’jag vill gå på hockey!’ Jag kommer själv ihåg när jag gick på högstadiet och det kom en kille från McDonalds. Han var så bra, som när han slängde ut frågor: ’Tycker du om Big Mac?’ kunde han fråga och sedan, ’varsågod’ så gav han en check på en hamburgare till eleverna. Lite så skulle vi också kunna jobba. ’Här har du en pin!’, ’ett nyckelband!’ ’Tycker dina föräldrar att det är dyrt att gå på hockey? Pang, ’här har du två biljetter, ta med dig pappa och gå på hockey nästa gång!’ Man lockar och gör något för dem. Det tror jag att många unga skulle gilla, att det blir den där kontakten när man verkligen kommer ut och pratar med dem! De gillar ju inte radioreklam och sånt, de vill träffa, komma nära och känna på klubben. Så funkar de! Företagen får man kanske jobba med på ett lite annat sätt, men det ska fortfarande bygga på samma känsla av att mötas. Där handlar det mer om att gå ut till företagen, besöka dem mer och lite mer kontinuerligt.”
Lite mer… genuint… är ordet jag spontant kommer att tänka på?
”Precis! Med rätt personer, som brinner för klubben! De förmedlar en bra känsla! Jag förstår om det är svårt för Färjestad att få tiden att räcka till, men där kan man ta hjälp av engagerade supportrar. Det är en komplettering som jag gärna vill se redan nu!”
Under torsdagen (läs idag) ska Niklas och Magnus träffa representanter från Färjestad, och förhoppningen är att komma igång med att diskutera och lägga upp riktlinjer för ett fruktbart samarbete. ”Vi är bara i startfasen, och har än så länge ingen aning om vart det här tar vägen”, konstaterar Niklas, som ändå är hoppfull: ”Vi hoppas verkligen att det ska bli något av detta nu, och att de lyssnar på oss, förstår att vi menar allvar och använder oss. Den här sammanslagningen som vi har gjort, den kommer gynna Färjestad. Den består av fans som verkligen brinner för klubben!”