Bryggeriets tifogrupp: Gänget som bidrar till de vackraste ögonblicken i Löfbergs Arena
Ni har säkert sett dem i korridorerna i pauserna; killarna med insamlingshinkarna. Insamlingen till slutspelets tifo är i full gång, och jag fick ett snack med några representanter för eldsjälarna som ligger bakom de vackra hyllningarna till laget.
Tifon, det vill säga olika typer av manifestationer på arenans läktare, är en häftig upplevelse för såväl spelarna som publiken. Ett tifo är en hyllning till laget och föreningen, och som regel används det bara en enda gång. Men bakom tifot ligger massor av kärlek och arbete, och det gör mig lite nyfiken på processen bakom det där gåshudsögonblicket när tifon vecklas ut och hallen exploderar.
Jag söker därför upp Bryggeriets Sebastian Helldin och Magnus Karlsson i pausen mellan andra och tredje perioden i årets sista grundseriematch mot Skellefteå. Som vi har kunnat se i Löfbergs Arena är insamlingen är i full gång, och killarna hoppas kunna få in tillräckligt med pengar för att anordna ett nytt tifo under någon av slutspelsmatcherna.
Bryggeriet är namnet på den sammanslutning av supportergrupper på ståplats som vi tidigare har skrivit om här på fbkbloggen, och det är den som idag står bakom tifogruppen och dess arbete.
”Tifogruppen jobbar helt ideellt med att fixa våra arrangemang på läktaren”, berättar Magnus. ”Den planerar tifot och fixar flaggor, OH:s och så vidare till det.”
OH:s (overheads) är mäktiga, gigantiska tifobanners som, ofta i ett enda stycke, täcker hela läktaren. Tifon i olika utföranden har varit en del av läktarkulturen i Karlstad under ett bra tag, men dagens tifogrupp är ganska ny. 2011 startades den upp igen efter att den legat nere ett tag efter en tråkig incident våren 2008 då ett vackert flaggtifo var nära att ta ände med förskräckelse när en ung man samtidigt satte fyr på en bengalisk eld. Olyckligt, men nu är man alltså tillbaka i gammalt gott slag, och alla vi som var på plats under klubbens 80-årsjubileum i november 2012 minns väl den fantastiska tifo-hyllningen från ståplatsläktaren? Bilder på det effektfulla tifot, och några andra fina skapelser, hittar du hur som helst längst ned i artikeln. (Tack Daniel Briander för att jag fick använda några av dina läckra bilder!)
Tifogruppen är helt fristående från föreningen, och det är så det ska vara. Magnus förklarar:
”Så är det, och så vill vi att det ska fortsätta vara! Ett tifo är en hyllning till klubben, och klubben ska inte ha något med sin egen hyllning att göra. Det är vårt jobb!”
Så Färjestad har ingen del i vare sig det ekonomiska eller själva utformningen? Resultatet är en lika stor överraskning för dem som för alla andra i hallen?
”Nja, de vet väl att vi ska göra något, men inte vad”, konstaterar Magnus.
”Vi arbetar ju med tifot här i arenan, i hallen”, inflikar Sebastian, ”så springer det förbi någon så ser de ju att vi håller på med något. Men precis hur det blir vet de ju inte förrän det kommer upp!”
Hur mycket pengar går det åt för att göra ett tifo?
”Det varierar lite, men någonstans mellan 5.000 och 20.000 kronor brukar det hamna på. Kostnaden beror på storlek och så. Jubileumstifot var bra och det gick på 25.000-30.000 ungefär.”
Oj, hur får man in så mycket pengar?
”Vi gick runt och samlade in alltihop. Pengarna kommer från supportrarna, det är de som har betalat för det.”
Hur ser det ut med sponsorer, har ni någon sådan eller kan ni i så fall tänka er det?
”Nej, vi har inga sponsorer. Vi kan absolut tänka oss sponsorer, men i så fall utan motkrav på att de ska synas. Det här ska vara en ren hyllning till föreningen”, säger Magnus bestämt.
Men donationer är välkomna?
”Gärna! Och det behöver inte bara vara pengar, det kan vara färg, typ, tejp – ja allt möjligt material…” säger Sebastian. ”Gärna mat…” De skrattar. För faktum är att, när väl pengarna till materialet är insamlade och grejerna inköpta, tar nästa fas vid: iordningställandet. Det tar gänget timtals av förberedelser, för det är de själva som limmar, syr, målar och allt annat som krävs för att skapa tifot som man har tänkt sig.
”Vi gör allt själva, från början till slut!” säger Magnus.
Jag minns alla de där flaggorna (snudd på en var till hela ståplatspubliken) som var en del av tifot den där olycksaliga dagen då bengalen förstörde föreställningen, och tänker att ni måste ha blivit några riktiga fenor på att sy?
”Haha, ja, tyvärr!” De skrattar. ”Mammas symaskin är bra att ha!” konstaterar Magnus.
”… Min symaskin gick sönder.” säger Sebastian och ler.
Vad sa mamma om det?
”Inte så mycket. Det gick ju till en bra sak!”
Ni gör alltså även själva designen. Hur tänker ni kring utformningen? Olika teman?
”Vi har väl egentligen inte några teman. Klubben är alltid i centrum i det vi gör.”
När jag nu ändå har er här måste jag ta tillfället i akt och fråga er om några ramsor. Jag gillar verkligen den där ramsan där ni använder Cornelis Vreeswijks ”Turistens klagan” som melodi. Jag lade märke till den i torsdags, i matchen mot Luleå. Visst är den ny?
”Ja, det stämmer. Det var faktiskt premiär på den i torsdags!”
Hur kom den till?
”Den ploppade bara upp, faktiskt. Den bara blev!” De skrattar.
Lyckad improvisation i så fall. Jag älskar den! Men hur skapar ni och repar in alla dessa nya ramsor?
”Det blir ofta spontana grejer. Sedan har vi ju internet, man sitter och googlar lite på youtube ibland för att få inspiration. Men spontant är vanligast, det brukar bli bäst så!”
Med de orden lämnar vi killarna att ladda vidare inför den tredje perioden, och det som komma skall. Insamlingen till och förberedelserna för nästa tifo är i full gång, och förhoppningsvis får vi alltså se en nytt tifo dedikerat till laget i våra hjärtan under det väntande slutspelet.
Det kan vara värt att ha i minnet när det visas att, bakom den vackra, maffiga hyllningen, ligger det massor av tid, kärlek och ideellt arbete.
Fansens eget bidrag till mottot stort hjärta och hårt arbete.