Ny VD presenterad: Viktigt “nyförvärv” som förhoppningsvis tar organisationen till nya höjder(!)
På måndagseftermiddagen meddelade Färjestad att rekryteringsprocessen som pågått sedan i vintras nu är klar: den nya organisationen faller på plats i och med att man gjort klart med en VD. Ett nyförvärv lika viktigt som något av de andra vi sett så här långt under försäsongen, om än på ett annat plan!
Mitt i semestern kom pressmeddelandet att Färjestad gett den nya, utannonserade VD-tjänsten till SAS-chefen Stefan Larsson. Jag har sett att en del fans, i sociala medier och i olika forum, uttrycker sin förvåning över att Färjestad valt att anställa en VD utan hockeybakgrund.
Men det är faktiskt helt logiskt att man gör det! Låt mig förklara:
Som vi alla vetat befinner sig Färjestad sedan en tid i en omorganisation där en tydlig förändring är att Håkan Loob kommer att gå ifrån att vara ansvarig för hela verksamheten till att fokusera på det sportsliga ledarskapet. När det gäller allt det andra – att driva och utveckla det fullskaliga storföretag som Färjestad, liksom övriga elitidrottsföreningar, förvandlats till – vill man ha en ledare med kompetens för den biten.
Färjestad är inte först ut – vi har sett samma tillvägagångssätt i andra föreningar som till exempel Modo, och jag är helt säker på att det är framtidens melodi! Hockeyguru Loob och hans stab får lugn och ro (nåja) att fokusera på det sportsliga och på att använda sina fantastiska kunskaper inom sporten till att bygga ett slagkraftigt lag. De kanske inte riktigt fullt så synliga, men i dagens hockey nog så viktiga, bitarna med att förvalta och bygga upp ekonomin, marknadsföra sig och hitta olika strategier för att utveckla sin “produkt” bör däremot rimligtvis ligga på personer som är proffs på den biten.
Färjestads nye VD är visserligen värmlänning, men utflyttad sådan (New York). Han kommer alltså inte från hockeyns värld utan är således, i linje med den nya strategin, anställd på helt andra meriter: Han är hämtad från flygbolaget SAS, där han var General Manager Americas, det vill säga ansvarig för företagets nordamerikanska verksamhet.
“Stefan har den kompetens och de egenskaper vi sökt och motsvarar mycket bra den kravprofil vi satt upp”, säger Färjestads ordförande Sture Emanuelsson i klubbens pressrelease, och syftar då på att det välutbildade och meriterade nyförvärvet anses ha en bred kunskap inom stora och viktiga områden som t.ex. ledning, distribution, försäljning, strategi och marknadsföring.
Det är lätt att fnysa åt den business som dagens hockey har utvecklats till, och en del fans ser den nästan som ett slags motsatsförhållande till god idrott. Jag har tagit upp den här känsliga frågan förut, och kan konstatera att vi, med våra stolta rötter i en ideell folklig idrottsrörelsetradition, väl alla har en liten Åshöjdens BK-dröm inom oss.
Men dagens elithockey är så mycket mer komplex än vad den var för bara några år sedan. Nye J20-tränaren tillika förre A-lagsspelaren Staffan Lundh konstaterade till exempel detta så sent som för några dagar sedan i intervjun jag gjorde med honom. Numera handlar hockey inte längre ‘bara’ om att vinna kampen nere på isen, idag slåss elitidrotten om uppmärksamhet med allt annat inom kategorin “underhållning” och där är konkurrensen stenhård. Vikande publiksiffror, ökade kostnader för att hänga med i konkurrensen såväl internt i SHL som externt mot penningstarka utländska ligor, och en medievärld där priserna pressas samtidigt som man knappt längre behöver lämna soffan för att konsumera. Klart som korvspad att vi måste ha proffs på alla positioner om vi ska fortsätta vara med i toppen även i framtiden!
Och bra hockey och ett starkt företag är inga motsatsord. Det är viktigt att ha i bakhuvudet: Det är snarare så att ett bra lag och en slagkraftig, underhållande hockey kräver fin paketering, goda finanser och ett välskött, solitt företag i grunden.
46-årige Stefan Larsson flyttar, tillsammans med sin familj, hem till Karlstad i höst och väntas tillträda sitt nya arbete senast förste oktober.
Med mitt stora intresse för kommunikation, information och dess roll i marknadsföring och varumärkesbyggande ser jag spänt fram emot att få följa Larssons och Färjestads arbete framöver! Så här kommenterar han nämligen själv, i pressreleasen, det nya jobbet: “Jag hoppas kunna bidra med att var en stark drivkraft i Färjestads fortsatta utveckling. Likheterna mellan mitt nuvarande uppdrag och Färjestad är många; en spännande blandning av allt från internationella kontakter, media, näringsliv, upplevelseindustri till e-handel. I båda fallen handlar det om ‘färskvara’ som inte kan lagras. När planet lyft eller matchen spelats kan inte varan säljas om igen.”