Berättelsen om ett tifo – del 1: Augusti 2014. En hyllning till klubben växer fram i en öde Löfbergs Arena
Det är inte bara spelare och ledare som ligger i för att förbereda sig inför den väntande säsongsstarten. Även fansen jobbar stenhårt för dra sitt strå till stacken genom att skapa en häftig matchinramning i arenan. I lördags förmiddag, medan A-laget gjorde sig redo för försäsongens sista träningsmatch, hittade jag som ett exempel på detta ett ambitiöst gäng killar, ett par rejäla burkar färg och otaliga meter tyg i Löfbergs Arenas inre.
Lördag förmiddag den 16 augusti 2014. En av de sista riktiga sommardagarna. Löfbergs Arenas is ligger öde, men i gången intill är aktiviteten febril. Några närmare detaljer om det som skapas på bortre långsidans korridorsgolv kan jag tyvärr inte ge er ännu. Arbetet ska nämligen utmynna i säsongens allra första tifo, och killarna på plats, Tifogruppen, vill förstås att det ska vara en överraskning för såväl klubben som övriga supportrar. Därför återkommer jag med mer information om valet av motiv i del två av det här reportaget efter att tifot har använts.
Men jag kan inte låta bli att kittla med lite bilder och ett sneak-peak-reportage redan nu.
_ _ _Tifogruppen är en del av ståplats, och består i nuläget av ungefär 30 fans från Bryggeriet (gruppen som förra året bildades när de olika supporterfraktionerna på ståplats slogs ihop) och Wolfpack (den officiella supporterklubben).
Jag har tidigare skrivit om Tifogruppen och dess idoga arbete, som går ut på att hylla klubben i våra hjärtan. Ni som har läst den vet redan att det handlar om 100 % ideellt arbete med material som skänkts eller köpts in för pengar som kommer från anonyma donationer. En och annan av er har säkert också sett gruppens medlemmar gå runt i gångarna under match med hinkar för att samla in pengar till de olika tifona. Mellan 5.000 – 30.000 kostar ett tifo, och då handlar det alltså bara om materialkostnaden eftersom allt arbete görs av tifogruppens medlemmar själva.
Inte heller har klubben något med tifona att göra – vare sig när det gäller det ekonomiska, själva arbetet eller utformningen. Det är tifogruppen väldigt noga med, eftersom de anser att det skulle kännas fel om klubben skulle vara med och utforma sin egen hyllning. Det här är rätt och slätt supportrarnas egen kärleksförklaring till klubben.
Det är lätt att tro att de enorma tygstycken, hundratalet flaggor och allt annat vackert som brukar ingå i tifon köps färdigtryckta, sydda och monterade. Så är det inte. Tifogruppen gör allt från början till slut själva, och det innebär att man först börjar snickra på en idé, eller ett tema som de själv kallar det, för det nya tifot. Därifrån utvecklas en skiss, materialet köps in och man börjar klippa, limma, sy och måla.
“Ibland tar det en dag, eller en helg, kanske, att göra det. Ibland tre veckor. Jubileumstifot tog hela hösten…”, berättar Tifogruppens Magnus Karlsson, och syftar på det mäktiga tifo som klubben hyllades med under sitt 80-årsjubileum i november 2012.
Ytterligare en intressant detalj i sammanhanget är att man aldrig någonsin återanvänder ett tifo.
“Nej, vi slänger dem oftast direkt efteråt. Något tifo finns väl sparat i förrådet, men vi återanvänder dem aldrig. Varje hyllning ska vara unik!”, säger Magnus bestämt och ler lite:
“Det finns väl de som undrar vad vi håller på med: Vi lägger hundratals timmar på något vi sedan slänger efter fem minuters användning. Men det är så det ska vara.”
Gruppen hade hoppats hinna få till ett tifo under slutspelet, men tiden blev helt enkelt för knapp:
“Det är svårt att hinna med match varannan dag, så vi satsar på ett i inledningen av säsongen istället”, avslöjar Magnus och poängterar att kvalitet är viktigare än kvantitet: “Vi skulle kunna göra tio tifon per säsong, men vi gör hellre tre som vi tycker är skitbra.”
_ _ _
På den stora öppna golvytan framför oss håller några killar på att tejpa ihop ett antal stora ark skyddsplast. På den vecklar de sedan ut det stora tygstycke som så småningom kommer att bli en så kallad “OH”, det vill säga en gigantisk banderoll som täcker stora delar av ståplatsläktaren. Vid sidan om jobbar några andra killar med att tillverka flaggor. Mer än så avslöjar vi inte nu, när det gäller motivet.
“Vi pratar ihop oss om ett tema, som vi utgår ifrån”, berättar en annan av killarna, Jonatan, som är en av dem som är mest involverad i själva skissmomentet. “Vi vill framhäva det som vi tycker att vår klubb står för, det som vi är stolta över.”
På det stora tygstycke, som gänget noggrant limmat ihop, har man skissat upp motivet med hjälp av tuschpennor. Nu ska det målas, för hand med pensel, så att det gigantiska motivet framträder.
“Utifrån idén kollar vi vad som är genomförbart”, förklarar Jonatan arbetsgången. “Vi tittar på vad vi haft förut, så det inte ska bli för lika, och vi undersöker vad som funkar i det material vi har. Sedan skissar vi på vanligt papper och lägger in den i datorn. Vi tar en bild på läktaren för att se så att den passar in där och hur den ska placeras. De exakta måtten kommer först senare, och när det är klart fixar vi duken. Sedan bryter vi ned bilden på ett rutnät eller använder oss av en OH-apparat för att få ut den proportionerligt på duken.”
När jag lämnar killarna har Jonatan precis dragit det första penseldraget på den stora duken. Ännu återstår många timmars arbete innan årets första tifo är klart, och resultatet av gängets ansträngningar kommer att kunna beskådas i Löfbergs Arena senare i höst.
Ännu en anledning till att hockey är bäst live! Missa inte!