Säsongsstart 2014 del 2: En krönika om ett stort problem och några riktigt smarta lösningar
5,4 miljoner back förra året och ett publiktapp som på sikt hotar verksamheten. Trots en lovande trupp och en ny härlig säsong framför oss finns det orosmoln som inget fans kan ignorera. Samtidigt är det vi fans som sitter inne med lösningen, och det har Färjestad tagit fasta på i sin nya satsning.
Intresset för svensk hockey i allmänhet och Färjestad BK i synnerhet är stort nu, det konstaterade vi bland annat i gårdagens inlägg. Nu gäller det bara att omsätta det stora intresset i att folket faktiskt beger sig till arenan. Det är ju ingen hemlighet att klubben gick back förra året – säsongen blev kostsam i och med att man tvingades till förstärkningar för att vända på skutan under den tuffa hösten. Men ytterligare en betydande orsak till underskottet är att Färjestad, precis som många konkurrenter i ligan, har tappat publik.
Låt oss först reda ut begreppen: Ett snitt på 5963 personer är inte dåligt i en stad av Karlstads storlek. Jämför till exempel med AIK, som i Sveriges största stad bara lyckas nå upp till 4788. Och medan media skanderar ”publikkris” när Färjestad har 5500 på plats kallar man samma siffra för publikfest i Örebro, som är en större stad men som har en mindre hall. Färjestad har en trogen skara supportrar som finns i hallen i ur och skur, eller ”for better or for worse” som man skulle kunna kalla det.
Men problemet är att hockey kostar. Mycket. Ska verksamheten gå ihop måste man locka fler än hardcorefansen och några till. Ska man dessutom fortsätta hänga med i toppen år efter år kostar det ännu mer.
_ _ _
Hockey idag är, oavsett vad man tycker om det, så mycket mer än den månskensmatch på uterinken som den var förr. Det är lätt att vara nostalgisk och längta tillbaka till det där ursprungliga, rena när några killar samlades efter jobbet för att göra upp om vilket kvartersgäng som var bäst.
Men faktum är få av oss skulle vilja det så i praktiken.
Handen på hjärtat – inte många av oss föredrar en dragig uterink framför en komfortabel, modern arena med wi-fi, restauranger och skönt inomhusklimat. Vi vill att Färjestad ska spela i den högsta serien så att de kan fortsätta mäta sig mot de allra bästa och helst då också vinna över dem. Vi vill se bra spelare i laget, såväl när det gäller resultat som när det gäller att bjuda oss på underhållande hockey.
Och för att attrahera en publik som blivit van vid (och kanske till och med lite bortskämd med) att laget spelar hockey ända in på vårkanten varje år måste klubben ligga i framkant på de flesta områden.
Det många idag inte förstår är att elithockey är en ständig kamp för att matcha inkomster och utgifter. Spelare kostar i en stenhårt konkurrensutsatt global hockeyvärld där vi knappast är högst i näringskedjan och där få spelare stannar i en klubb längre än någon eller några få säsonger. Arenadrift, löner till de anställda som man som arbetsgivare har ansvar för och så den långsiktiga satsningen på att bygga upp en verksamhet där man fostrar egna spelare är andra exempel på stora utgifter.
Vi är en lång väg från Åshöjdens BK idag. Precis som de flesta andra saker i samhället har hockeyn och dess förutsättningar förändrats. Fattas bara annat.
Men kärnan är densamma.
Kärleken till laget. Sammanhållningen på läktaren, där man har lärt känna människor från vitt skilda bakgrunder och adresser. Engagemanget. Lusten. Vi står där på läktaren för att vi vill underhållas av attraktiv hockey och för att se vår förening vinna. Så enkelt är det.
Oavsett budget, vad motståndarna bär för tröjor eller vad ligan kallas.
_ _ _Färjestad jobbar stenhårt på alla fronter för att säkra sin framtid, såväl sportsligt som ekonomiskt: Sportsligt till exempel genom en ny satsning på en gemensam röd tråd och meriterade, kunniga ledarstaber från ungdomssidan och hela vägen upp till A-laget. Lokala och egna produkter, med hjärta för sin hembyggd och moderklubb, kommer bli allt viktigare såväl när det gäller att skapa profiler som ur ett ekonomiskt perspektiv.
Champions Hockey League, som vuxit fram ur det samarbete som föreningen var med om att dra igång för många år sedan, ger inte bara laget och spelarna viktig internationell erfarenhet och publiken underhållande matcher utan är också en förutsättning för att på sikt få in mer intäkter.
Så slut för allt i världen upp i Löfbergs Arena på torsdag och lördag när Zürichs lejon och Samuelssons före detta klubb, Vienna Capitals, kommer på besök. Du får inte bara se riktigt underhållande full-fart-framåt-hockey utan bidrar också till att Färjestad får in viktiga inkomster till hela sin verksamhet!
_ _ _
I reda siffror gick Färjestad, trots finalspel, 5,4 miljoner back i fjol och det innebar följaktligen nedskärningar i spelarbudgeten och ett ovisst läge där man kan tvingas göra sig av med fler anställda i en redan tajt organisation. När det gäller det sänkta publiksnittet gäller det i allra högsta grad även de för kontinuiteten så viktiga säsongskorten. Antalet sålda säsongskort har minskat såväl bland företag som bland privatpersoner under de senaste åren.
Färjestad tar allvarligt på detta. Kampen för att locka fler till arenan är livsviktig inför framtiden, och Viktor Gawor och hans kollegor på Färjestads marknadsavdelning jobbar stenhårt med detta.
Gawor berättar:
”Det gjordes en stor undersökning för ungefär ett år sedan där det kom fram att tre miljoner svenskar uttryckte ett intresse för hockey. Utifrån den undersökningen fick vi fram två anledningar till att de ändå inte gick på hockey: tiden och att man inte har råd.”
Utifrån svaren har han och de andra på Marknad försökt att dra föreningens strå till stacken för att få fansen att välja att se hockey live på regelbunden basis. Man började med att fråga både privatpersoner och företag med färjestadssympatier vad man rent konkret saknade i säsongskorten och vilka orsaker som låg bakom att man valde att INTE köpa säsongskort.
Tid, intresse och outnyttjade biljetter var de tre skäl som flest hockeyfans uppgav som anledning till att man valde att avstå från att köpa ett säsongskort.
Intresse och tid är något som i min bok går hand i hand: Vi är alla stressade och pressade från olika håll i dagens samhälle, och med de prioriteringar som vi därmed tvingas göra i vår vardag och under vår fritid krävs det att vi är ordentligt motiverade för att vi ska välja hockey.
En på pappret intressant och lovande trupp som den vi har i år är själva grunden när det gäller att skapa den här motivationen – och som jag tidigare konstaterat känns intresset större än på länge bland fansen.
Sedan tror jag informationsflödet kring laget är viktigt. Jag tror nämligen att det är A och O för motivationen att man som fans får möjlighet att lära känna både laget och individerna. Varje lag har sina profiler, och i en hockeyvärld där lagen ständigt förnyas blir det än viktigare att nå ut med dem. Lyckas man skapar man en nyfikenhet och en lust bland fansen att se spelarna live och i nästa steg, förhoppningsvis, också en motivation att följa dem genom säsongens obligatoriska toppar och dalar. Information och kommunikation (tvåvägs förstås), anpassad för de olika målgrupperna, är alltså väldigt viktig, och det är något som jag själv har som drivkraft att försöka bidra med i min blogg.
_ _ _
En annan viktig förutsättning är att vi alla måste acceptera att vi fans är olika och har olika preferenser. Den enda gemensamma nämnaren är ju i många fall att vi alla håller på Färjestad, i övrigt kan det mesta skilja sig åt vad gäller ålder, intressen, utbildning, yrke och så vidare. Därför tror jag att det är viktigt att vi accepterar att vi vill ha ut olika saker av vårt besök i Löfbergs Arena. Jag går personligen inte igång på rosa goodiebags (åtminstone inte i hockeysammanhang). Men om andra gör, och det lockar fler tjejer till arenan, vinner ju även jag på det eftersom fler besökare inte bara drar in mer pengar till mitt lag utan också ger ett bättre drag i arenan.
Ture Varg till de små, tröjkanonerna som förvandlar mogna vuxna på läktaren till ivriga barn och sponsrade aktiviteter som till exempel tävlingar är bra saker eftersom det lockar fler grupper än oss hardcore-fans till arenan. Småbarnen som vill tillbaka till L A bara för att de gillar Ture Varg kommer en dag att bli vuxna, och förhoppningsvis trogna hockeyfans.
Kanske till och med en ny generation hardcore-dito.
Så ser jag på det. Vi vill ju alla samma sak – att det ska gå bra för klubben i vårt hjärta.
_ _ _
För det är ju publiken som är navet i verksamheten.
Matematiken är enkel:Om inte publiken kommer, kommer föreningen inte heller kunna värva eller behålla de spelare som publiken vill se. Jag vet inte hur många inlägg jag läst i sociala medier där folk frågar sig varför vi inte plockar in den eller den attraktiva, kända spelaren (som till exempel Salák) eller blir upprörda när vi tvingas göra oss av med våra dyrare lirare.
Det man måste förstå är att om många resonerar som så att ”det inte är någon idé att gå på hockey förrän slutspelet drar igång” kommer vi inte ha råd med de spelare vi alla vill ha i laget. Det är under matcherna i september, november och januari vi drar in den deg som krävs för att vi ska kunna ha ett lag som är med och slåss om guldet i april!
Även om vi, på grund av långsiktig sund planering, har ett eget kapital att luta oss emot kan inte det användas för att täcka förluster år efter år. Då äts vi upp inifrån. Merparten är de pengarna är dessutom låsta i investeringar som till exempel den egna arenan.
_ _ _Sedan är jag väl medveten om att många av er därute är långväga fans. Vi har mött många fantastiska, lojala fans som ofta och gärna reser långt för att se Färjestad. Några av er har vi presenterat här på bloggen. Men alla har givetvis inte samma förutsättningar och resurser att regelbundet besöka Löfbergs Arena.
För dem, och andra killar och tjejer som av olika skäl som till exempel jobb, studier, barnvaktsproblem och annat inte kan se alla matcherna i arenan, handlar det alltså om den tredje orsak till att man avstår från säsongskort som angavs i undersökningen; det vill säga att man inte kan utnyttja alla biljetterna.
Färjestad har lyssnat på de här fansen och har utifrån detta, först av alla SHL-lag, skapat ett gäng banbrytande lösningar för att ge flexibla varianter som passar alla.
Se bara:
Ticket Exchange och möjlighet att skicka biljetterna till en vän
Knutet till samtliga säsongskort. Om du vet med dig att du inte kommer kunna utnyttja ditt säsongskort under en eller flera matcher loggar du helt enkelt in på din sida senast två dagar i förväg och bestämmer om du antingen A) vill lämna tillbaka biljetten (Ticket Exchange) och få en pottbiljett till en annan match istället eller B) vill ge bort den till en vän via till exempel epost istället.
Det här är briljant! Det möjliggör till exempel att några kompisar delar på ett årskort, eller att du kan spara ihop ett gäng biljetter så att du kan ta med dig svärmor, lillebror eller kanske till och med hela jobbgänget på en match. Bra också för långväga supportrar som kan dra ihop ett gäng och åka upp på några matcher under säsongen.
Säsongskort Flex
En annan riktigt smart nyhet: väljer man den här lösningen får man 30 biljetter som kan användas under valbara matcher (SHL, CHL och givetvis under slutspel och ev Play in). Alla på en gång eller en och en. Var och en väljer utifrån sina behov och förutsättningar.
Säsongskort Aktiv sittplats
Ett annat alternativ som jag tycker är väldigt intressant. Aktiv sittplats kommer på önskemål från ståplats, som gärna vill ha en sektion på sittplats som kan hjälpa till med att skapa dynamik i hallen. Aktiv sittplats är perfekt för den som av olika skäl inte orkar eller kan stå en hel match, men som vill vara med och heja fram laget lite extra. Jag tror mycket på den här idén, även om vi kanske måste ge den lite tid innan alla i målgruppen har hittat den. Egen, fast sittplats men draget och känslan från stå – en perfekt kombo!
_ _ _
En nyhet när det gäller lösbiljetterna är att man i år tillämpar så kallade dynamisk prissättning. Vi som reser en del, till exempel med SJ och flyget, vet hur det funkar: Ju tidigare man bokar, desto lägre blir priset.
Som säsongskortsinnehavare har man dock prisgaranti i och med att man alltid får det lägsta priset på biljetten. Det gör att ett årskort alltid är det mest ekonomiska valet. Ett årskort på ståplats kostar 1932 kronor, det vill säga drygt 60 kronor per match om man bara räknar in grundserien (SHL och CHL) och ännu billigare (drygt 40 kronor) om man räknar in slutspel i båda ligorna. Aktiv sittplats kostar 3500 kronor, Young Wolves betalar 1000 kronor, pensionärerna betalar 5000 kronor för en hel säsong och de ordinarie årskorten (privat) kostar 6000 kronor. Det sistnämnda priset innebär en sänkning med 1700 kronor i år, och i alla kort ingår alltså samtliga matcher i CHL och SHL, hela vägen från första matchen till sista eventuella slutspelsmatchen.
”Det är kul, för vi är först av alla i ligan att erbjuda detta att man kan lämna tillbaka biljetter eller skicka dem vidare till vänner och vi är också först med dynamisk prissättning” säger Viktor Gawor. ”Det är ingen som har gjort det här tidigare, och ligan är väldigt positiv. Nu ska det bli spännande att se hur det tas emot bland fansen.”
Redan nu kan man dock konstatera att man har sålt betydligt fler årskort än i fjol.
”Säsongskorten är viktiga för oss”, konstaterar Gawor. ”Vi vill hellre ha 4000 säsongskort, än ströbiljetter eftersom det gör det enklare att planera verksamheten om vi vet hur många som kommer.”
_ _ _
Företagskorten har givetvis samma möjligheter att ge bort biljetter och samla dem i en pott som privatpersonerna har. Det tror jag också är bra då jag pratat med företagare som tidigare har haft problem med att utnyttja sina biljetter under till exempel helger. Nu kan man istället spara på sig och bjuda med sig flera anställda eller kunder de dagar när man väl vill och kan gå.
_ _ _
För den som trots allt vill köpa lösa biljetter finns även där en intressant nyhet i det så kallade “Pottpaketet”. Då köper man ett paket med tio sittplatsbiljetter till det billigaste ordinarie priset (200 kr styck) och kan utnyttja dem när som helst under säsongen. I övrigt kostar billigaste lösbiljetten 130 respektive 90 kronor, och avser då ståplats för vuxen respektive barn. Men flera paket finns, och information om dem och hur du bokar biljetter hittar du här, från måndag klockan 10.00.
_ _ _Det finns en föreställning bland hockeyfans om att biljetterna är dyrare än vad de är.
När de tillfrågade i tidigare nämnda undersökning fick uppge vad de TRODDE att en biljett kostade visade det sig, att det priset låg drygt 100 kronor högre än det faktiska.
Det är en vanföreställning som också kostar publik: Att det är dyrt att gå på hockey i Löfbergs Arena är en myt – årskortspriset på drygt 60 kronor per match på ståplats, cirka 115 kronor på aktiv sittplats och cirka 190 kronor på ordinarie sittplats är knappast dyrt i Sverige 2014. Observera dessutom att jag då inte har räknat in slutspelet i snittpriserna, vilket innebär att priset per match med största sannolikhet sjunker ytterligare eftersom Färjestad, som bekant, tenderar att spela länge om vårarna.
Med den nya möjligheten att byta in, ge bort och samla på sig biljetter blir ett säsongskort dessutom ännu mer ekonomiskt för den som av olika skäl inte kan utnyttja alla matcher.
Att ett årskort sedan också innebär att man vet att man har biljett när slutspelet drar igång är bara det en anledning till att boka redan från start.
Samtliga årskort kan också delbetalas, vilket ger en kostnad på till exempel 244 kronor i månaden för ett ståplatskort om man slår ut det på de cirka nio månader som säsongen pågår.
Inget att tveka på, med andra ord. Du bokar ditt årskort här.
Och glöm inte: det är vi fans som bygger laget. Vi som ger förutsättningarna.
Genom att vara på plats så ofta vi bara kan.